Trauma kan veroorzaakt worden door Stress

Stress is een regelrechte uiting van gevaar. In basis is onze dagelijkse stress eigenlijk heel makkelijk te verklaren. Gevaar levert stress en geen gevaar geen stress. We hebben dit systeem al zolang als de mensheid bestaat. Vroeger waren gevaren duidelijk en overzichtelijk. Dat was een roofdier, een snel stromende rivier of extreem noodweer. Tegenwoordig zijn we eigenlijk vergeten wat die gevaren zijn. Wilde dieren komen we niet meer tegen en voor alle andere gevaren hebben we al een technologische oplossing. We weten eigenlijk niet meer hoe we om moeten gaan met gevaar in het dagelijks leven.

Maar ons lichaam herkent wel degelijk gevaren, terwijl onze mind dat niet meer als zodanig registreert. Elke keer als onze ziel, ons pure zijn wordt blootgesteld aan een gevaar splitst een deeltje zich af. Als we de ziel eens voorstellen als een hele mooie grote bal. Vol van licht en energie, helder krachtig en stralend. En op het moment dat die prachtige ziel wordt blootgesteld aan gevaar laat een klein stukje los. Een deel van ons zijn splitst zich af en dooft. Hoe groter het gevaar hoe groter het stukje. Dus soms is het zo groot als een zandkorrel, de volgende keer een erwt en als het een groot gevaar is een knikker, een pingpong bal of een golfbal. Al deze ballen noemen we tremoren of ook wel; trauma.

Elke keer als we dan iets meemaken scant het lichaam in een fractie van een seconde een paar systemen. De amygdala in onze hersenen bepaalt of iets een gevaar is voor ons lichaam. Zo ja dan wordt ons hele biologische circus van vechten of vluchten in werking gezet. Kunnen we het niet direct oplossen met vechten of vluchten dan gaan we bevriezen. Direct wordt de hele ballenbak aan trauma’s gescand om te kijken of we dit herkennen en daarmee bepaald het lichaam direct de impact. Groot trauma, grote lichamelijke reactie. Klein trauma, kleine reactie.

Maar hoe uit zich dat dan? Ik zal een voorbeeld geven. Als ik op een nieuwe plek ga slapen dan slaap ik de eerste nacht meestal niet zo lekker. Ander bed, andere omgeving. Mijn lichaam moet mijn eigen vertrouwde omgeving loslaten. In een hotel valt de impact meestal wel mee. Een goed bed, een raam dat open kan voor de frisse lucht en weinig omgevingsgeluid. Maar hoe anders wordt het op een luchtbed in iemand zijn huis. Toen ik tiener was kon ik prima slapen op een luchtbed van 7 cm. Maar nu ik de 40 voorbij ben vind mijn lichaam dat niet meer zo fijn. Het ligt hard, hobbelig en het kraakt als je je omdraait. Terwijl je voelt dat je moe bent en heel graag wil slapen zijn er al tal van fysieke factoren die dit belemmeren. Laatst sliep ik in een huis, boven in een kamer. In de woonkamer was een hond die ons duidelijk als indringers zag wat die ging al tekeer toen we over de drempel stapte. Daarnaast stond er ook een grote staande klok in de hal beneden die elk half en heel uur sloeg. Een kleine optelsom een bed dat hard ligt, een hond die het hele huis wakker blaft zodra ik naar de wc ga en een klok die constant tikt en elk half en heel uur slaat. Dit vond mijn lijf een stressvolle situatie. Want vanuit het verleden wist ik maar al te goed dat ik slecht reageer op weinig slaap. Lees een klein trauma. Dus mijn amygdala heeft constant een paar gevaren gesignaleerd in de vorm van hond, bed en klok. Vechten lost niks op, vluchten kan niet dus dan blijft bevriezen over. En weer heeft die nacht zich een deeltje van mijn ziel af gesplitst.

Hoe gaan we dit voorkomen. Want constant in deze staat van zijn verkeren hou ik niet vol. Twee dingen zijn hierin heel belangrijk. Als eerste het biologische stress systeem op orde krijgen. Door alle stressvolle ervaringen maakt mijn lichaam eerst een overdaad aan adrenaline en daarna cortisol aan. Puur om te vechten of te vluchten. Met genoeg cortisol in het lichaam blijf ik continu in deze alerte stand staan met alle gevolgen van dien.
We moeten het cortisol gaan verlagen door voeding en beweging. Want goede voeding stimuleert de aanmaak van gelukshormonen. Waardoor ik weer beter in mijn vel ga zitten. Daarnaast is het ook van belang om de trauma’s aan te pakken. En praten heeft in dit geval geen zin. Want ik kan niet beredeneren met mijn hoofd wat de oorzaak van dit trauma is. Dat willen we wel heel graag maar we komen er nooit achter laat staan dat we het oplossen. En daarbij het lichaam moet bepalen welk stukje trauma opgelost moet worden.
Dit laatste kunnen we doen met de body remembers trauma techniek.
Een krachtige effectieve en veilige manier om fysiek trauma in het lichaam te helen/ integreren in de grote pure ziel die we in basis zijn.

Wil je weten hoe je je stress kan verminderen door middel van voeding en goede ondersteuning of wil je aan de slag met het opruimen en integreren van trauma boek dan eens een gratis adviesgesprek. Dan leg ik ik je helder uit wat ik voor je kan betekenen om je beter in je vel te laten zitten

Magnesium; het rust mineraal

effectieve magnesium

Niet alleen in tijden van stress maar eigenlijk altijd is magnesium een essentieel mineraal om elke dag binnen te krijgen. Er zijn verschillende vormen van magnesium en het is van belang om te weten welke soort goed is om te gebruiken. Elke soort heeft namelijk een effect op ons lichaam.

Magnesium heb je grofweg in twee vormen, anorganische en organische vorm. Voor iedereen die na de 3e klas middelbare school gestopt is met scheikunde hier even een korte uitleg. Anorganische stoffen zijn stoffen die geen koolstof bevatten. Dit zijn dode materialen die niet door de natuur aangemaakt worden. Vergelijk het met steen of zand. Organische materialen zijn stoffen die gevormd zijn een levende bron zoals planten of dieren. Doordat anorganische stoffen dood materiaal zijn worden ze door ons lichaam niet herkend en zodoende niet goed opgenomen in onze cellen.

Anorganische vormen

Magnesiumchloride, -oxide, -carbonaat en -sulfaat zijn anorganische vormen van magnesium en daarmee zeer slecht opneembaar voor ons lichaam. Deze soorten komen voor in onze bodem en worden opgenomen door de planten die we op deze grond verbouwen. Zodoende krijgen we groot deel van onze magnesium in een slecht opneembare vorm via onze reguliere voeding binnen.

Organische vormen

Magnesiumglycerofosfaat, -citraat, -bisglycinaat, -malaat, en -tauraat zijn organisch gebonden vormen en goed opneembaar voor het lichaam. Waarbij citraat direct naar de spieren gaat en zeer actief werkt tegen spierpijn en reuma en bijv tauraat direct naar de hersenen gaat en ervoor zorgt dat migraine klachten verminderen.

Functie van magnesium

Magnesium werkt als een natuurlijk kalmeringsmiddel en helpt direct bij het verlagen van stress. Hoe meer stress we in ons lichaam ervaren hoe meer magnesium er verbruikt wordt. Dit kunnen we meten aan de hand van de hoeveelheid magnesium in de urine. Daarom is het niet zo vreemd dat veel mensen standaard een magnesium tekort hebben. Omdat magnesium maar voor 1% in ons bloed aanwezig is wordt het met een bloedanalyse vaak niet als tekort aangemerkt. De helft van de magnesium bevindt zich in de cellen en het weefsel van onze organen. Het overige deel bevindt zich samen met calcium en fosfor in onze botten.

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Magnesium is betrokken bij de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten, zenuwgeleiding, spierspanning, cholesterol stofwisseling, temperatuurregulering, ontgifting en sterkte botten en tanden. Werkt krachtig tegen stress, depressie, spierkrampen. Kortom een super belangrijk mineraal.

Voedingsbronnen

Om voldoende magnesium binnen te krijgen is het van belang om magnesiumrijke voedingsbronnen te eten. Magnesium komt veel voor in graanproducten, (groene) bladgroenten, avocado, zaden, noten, vis (makreel, zalm en heilbot), orgaanvlees, bananen, abrikozen, appels, peulvruchten, haver, quinoa, boekweit, pure chocolade, chlorella en spirulina.

Supplementen

Aangezien onze voeding niet altijd toereikend is om te voorzien in onze magnesium behoefte is het heel verstandig om dagelijks magnesium te slikken. We hebben minimaal 400 mg dagelijks nodig. Ren nu direct na het lezen van deze blog naar de eerste de beste voordeel drogist om groot in te slaan want meestal hebben deze middelen geen of weinig toegevoegde waarde voor je gezondheid. Veel commerciële magnesium supplementen bevat een groot gedeelte aan anorganische magnesium. Waarom? omdat het goedkoop is en makkelijk te verkrijgen. Gevolgen voor het lichaam: MINIMAAL,JE MAAKT ALLEEN JE POEP WAT DUURDER!!!! Dus laat je goed adviseren welke magnesium goed is voor je klachten. Wil je meer weten over goede magnesium of andere manieren om je voeding te optimaliseren ten behoeve van je gezondheid kijk dan eens bij mijn “gezonder en gelukkiger leven programma’s” of boek een gratis adviesgesprek waarin ik je uitleg geef over wat ik voor je kan betekenen.

Toegestane wetenschappelijke claims

Botten
Magnesium draagt bij tot de instandhouding van normale en sterke botten.
Magnesium ondersteunt de botten, is goed voor het skelet en speelt een rol bij de bot aanmaak.

• Celdeling
Magnesium draagt bij aan een normale celdeling en heeft een gunstige invloed op het celdelingsproces.
Magnesium draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels en bij het proces van cel vernieuwing.

• Eiwitsynthese
Magnesium draagt bij tot een normale eiwitsynthese en helpt bij het opbouwen van lichaamseiwit.

• Elektrolytenbalans
Magnesium draagt bij tot een goede elektrolytenbalans. Magnesium biedt ondersteuning bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding.

• Energie
Magnesium draagt bij tot een normaal energieleverend metabolisme en activeert je natuurlijke energie in het lichaam.
Magnesium helpt energie vrij te maken uit de voeding, ondersteunt de energiestofwisseling en het energieniveau.
Magnesium speelt een rol bij de activiteit van bepaalde enzymen die betrokken zijn bij het energiemetabolisme.

• Mond en gebit
Magnesium draagt bij tot instandhouding van normale tanden en een sterk gebit.
Magnesium is van belang voor de opbouw van sterke tanden en voor het behoud van een sterk gebit.

• Psychologische functie
Magnesium draagt bij tot een normale psychologische functie.
Magnesium draagt bij aan een heldere geest, geestelijke veerkracht en draagt bij aan (hersen- en zenuwfuncties betrokken bij) concentratie.
Magnesium bij geestelijke inspanning en draagt bij aan een normale mentale performance/capaciteit/normaal psychologisch functioneren.
Magnesium draagt bij aan hersen- en zenuwfuncties die betrokken zijn bij de redenatie/ het beredeneervermogen en draagt bij aan het functioneren van het geheugen.
Magnesium is goed voor de gemoedstoestand en de leerprestatie.
Magnesium is goed voor een goede geestelijke balans en voor geestelijke energie.

• Spieren
Magnesium draagt bij tot een normale werking van de spieren en is goed voor de spieren.
Magnesium speelt een rol bij het behouden van soepele en sterke spieren.

• Vermoeidheid
Magnesium draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid.
Magnesium helpt bij vermoeidheid/moeheid.
Magnesium bij futloosheid.
Magnesium draagt bij aan extra energie bij vermoeidheid.

• Zenuwstelsel
Magnesium draagt bij tot een normale werking van het zenuwstelsel en is van belang voor het zenuwstelsel.

Chat openen

gratis webinar

gezonde voeding: de sleutel naar een beter leven

  3  5
dagen
:
 
  0  3
uren
:
 
  2  8
minuten
:
 
  3  1
Seconds

You missed out!