Essentiële dagelijkse supplementen

Heel vaak zie ik in mijn praktijk mensen die heel bewust leven, echt op hun letten voeding maar nog steeds klachten blijven houden als vermoeidheid, onrust in het hoofd, slaapproblemen en andere vage klachten. Hoe kan dat toch? De bloedtesten die ik doe wijzen vaak uit dat ze ondanks alles toch een tekort hebben aan essentiële voedingstoffen. Vooral vitamine B12 en D3,  Omega 3 visolie en magnesium. Voedingsstoffen die we niet voldoende binnenkrijgen tijdens onze maaltijden. Om je wat achtergrond informatie te geven heb ik op deze pagina een aantal artikelen opgenomen die je uitleg kunnen geven over deze stoffen. Vol met wetenschappelijke onderbouwingen voor de toepassing van deze supplementen. Voor mij zijn er 4 basis voedingsstoffen belangrijk, deze zouden we eigenlijk elke dag voldoende moeten binnen krijgen.  Meestal lukt het niet om vitamine B12 en D3,  Omega 3 visolie en magnesium via onze voeding binnen te krijgen, gewoon domweg omdat het niet meer voldoende in onze voeding zit. Dan moet je je voeding aanvullen met een ondersteunend supplement.
Lees hieronder meer over deze vier super belangrijke voedingsstoffen. De artikelen zijn geschreven door producenten waar ik in de praktijk mee werk en/ of opleidingen bij heb gevolgd. Stuk voor stuk top producten die ik zelf dagelijks gebruik. Door op de afbeelding of op de koptekst te klikken wordt je doorgestuurd naar het artikel.

Halen we wel voldoende voedingsstoffen uit ons dagelijks eten. We weten al langere tijd dat de kwaliteit van onze voeding achteruit gaat. De groenten van 50 jaar geleden is niet meer de groenten van nu. Waar halen we dan onze noodzakelijke voedingsstoffen vandaan? We hebben al bij niet meer genoeg ruimte om onze groeten en fruit te verbouwen. Misschien gaan we straks naar verticale landbouw, een kassenflat met plantage etages. Geen voeding meer van de volle grond, hebben we dan voedingsstoffen of verbouwen we vulstoffen?  Zeg het maar, lees het volledige artikel via de link in de afbeelding of de koptekst.

Onze voeding is volledig uit balans. We eten veel te veel omega 6 uit soja en zonnebloem.  Van alle Europanen heeft 95% van de bevolking een zwaar overschot aan omega 6. En dan praten we over een verhouding van 15 delen omega 6 t.o.v. 1 deel omega 3. Terwijl een gezonde verhouding 3:1 is. We hebben beide vetzuren nodig. Omega 6 is ontstekingsbevorderend en omega 3 is ontstekingsremmend. Door een groot overschot aan omega 6 ontstaan er veel ontstekingen in het lichaam met alle gevolgen van dien. Zorg dat je meer omega 3 aan je voeding toevoegt want dit heeft zeer veel positieve gevolgen voor je gezondheid. Omega 3 heeft in elke fase van ons leven toegevoegde waarde. Dit begint al voor de geboorte, ongeboren kinderen hebben al baat bij extra toevoeging van Omega 3 aan het dieet van hun moeder. Maar in elke leeftijdsfase heeft Omega 3 toegevoegde waarde. Van baby’s tot bejaarden. Iedereen kan dit levenselixer gebruiken. Lees het volledige artikel via de link in de afbeelding of de koptekst.

Wereldwijd hebben we een tekort aan vitamine D, waarom, we zitten teveel binnen en de zon is in onze regio van oktober tot april niet sterk genoeg om ons te voorzien in onze dagelijkse behoefte. We kunnen in de zomer niet voldoende buffer aanleggen om de herfst en winter door te komen. Want we slaan maar voor max 2 weken vitamine D op in ons lichaam. Daarnaast blokkeert zonnebrand vanaf factor 30 wel 95-99% van onze vitamine D aanmaak. Ook is er een relatie aangetoond tussen het krijgen van covid en de waarde aan vitamine D in ons bloed. Hoe hoger de waarde aan vitamine D, hoe lager de gevolgen van covid. Voor meer informatie lees het volledige artikel via de link in de afbeelding of de koptekst.

De opname van vitamine B12 wordt steeds minder naarmate je ouder wordt. Ook komt een tekort aan vitamine B12 vaak voor bij mensen die maagzuurremmers of het diabetesmedicijn metformine gebruiken. Vitamine B12 is een essentiële vitamine als het gaat om onze energiebehoefte. Van een dagelijks tekort kan je je behoorlijk moe voelen.
Een tekort aan magnesium komt ook heel vaak voor. Magnesium is nodig voor de aanmaak van onze dagelijkse energie. Vaak wordt een tekort aan magnesium door chronische stress veroorzaakt. Tijdens stress verbruikt het lichaam namelijk enorm veel magnesium. Een andere oorzaak van te weinig magnesium is intensief sporten. Je ziet het bij fanatieke sporters, maar ook bij topsporters. Tot slot kan een tekort aan voedingsstoffen als magnesium en B12 door een ontsteking worden veroorzaakt. Tijdens een ontsteking gaat namelijk het verbruik van voedingsstoffen zoals eiwitten, calcium en magnesium omhoog. Voor meer informatie lees het volledige artikel via de link in de afbeelding of de koptekst.